torstai 21. elokuuta 2008

Rohkeus

Ylihuomista Kuusijärven kisaa (toinen triathlonkisa minulle, ensimmäinen maantiekisa) pohtiessani arvelen, että rohkeudella on suuri merkitys tulokseeni. Kaikista eniten se vaikuttaa pyöräilyssä, koska siinä on rohjettava ajaa melko kovalla vauhdilla. Minua vauhti pelottaa. Olen onnellinen, että sarjassani on peesikielto, koska jokainen joutuu ajamaan itsekseen - olisiko minulla nimittäin rohkeutta peesata jonkun toisen kovassa vauhdissa? Helpompaahan se olisi, saatta joku sanoa, mutta rohkeus peesatessa on näin kokemattoman kannalta sitä, että uskaltaa ajaa kovalla vauhdilla vielä hyvin lähellä toista! (Rohkeus - taito ja luottamus... peesatessa - tässähän on vaara eksyä pohtimaan vaikka ihmissuhteita! Yritän kuitenkin pysyä urheilussa.) Nyt kuitenkin kukin ratkaisee rohkeutensa määrän "yksinäisen" ajon aikana, minäkin.

Uinnin kohdalla tarvitaan rohkeutta lähteä syvälle ja pitkälle vain veden ja oman uimataidon varaan. Minulle on kerrottu, että usein juuri tämä uinti ratkaisee sen, että joku urheilija tai kuntoilija ei valitse lajikseen triathlonia! En usko, että kyse olisi aina näissä tapauksissa uimataidossa, vaan nimenomaan siinä rohkeudessa. On minullekin tuttua elokuvien ja sarjojen kauhukuvat, mutta ajatukset ja tunteet pitää koota - ja rohkaistua! Vedestä ja uimisesta voi nauttia.

Minua on puhutellut jo pitkään triathlonisti Merja Kivirannan sivuilla otsikkona oleva Tommy Tabermannin miete: "Epäröinnin kynnyksellä kysy kuinka paljon rohkeutta uskallat tänään jättää käyttämättä?" Olen ajatellut, että se miete koskee myös minua, koska en ole kaikilta osin tasapainossa rohkenemisen kanssa. Rohkeutta on kehitettävä, mutta ei uhkarohkeutta! Eilen Merja on kirjoittanut koskettavasti ja rehellisesti olympiaunelman murskaantumisesta, http://www.merjakiviranta.com/. Rohkeutta on myös se, että vastoinkäymisen tullessa kykenee sen ottamaan vastaan ja suremaan pois, kuten Merjankin tekstistä voimme lukea. Merja toteaa lopuksi, että ehkä hän vielä joskus rohkenee uudelleen unelmoimaan olympialaista ja työskentelemään unelmansa mukaan. Tsemppiä Merjalle - ja rohkeutta!

Ei kommentteja: