perjantai 25. heinäkuuta 2008

Sanastoa ja tekniikkaa

Kaikenlaisiin uusiin sanoihin sitä törmää, kun aloittaa toisen lajin! Uusia sanoja minulle ovat olleet esimerkiksi rissa, klossit ja välitys, joihin olen joutunut kysymään tai etsimään aikaisempaan ymmärrykseen sopivan selityksen. Ja todella sanamukaisesti on totta, että pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen - mutta silti sen tekniikasta olisi hyvä jotakin ymmärtää!

Tänään käytin pyörääni korjauksessa, koska ensimmäisellä pyöräilyllä sattuneessa kaatumisessa oli kuitenkin pyörälle tapahtunut jotakin. Vaihteet toimivat, mutta eivät moitteettomasti. Sain hyvän selityksen mitä oli tapahtunut. Kiinnityskorva - oletan että olen oikeassa käsitteessä - oli vääntynyt kaatuessa. Kyseinen osa on helposti vääntyvää materiaalia (alumiinia?) juuri siksi, että kalliimmat osat pysyvät ehjinä kolaritapauksessa. Pyöräilykirja kertoo tällaisesta tapauksesta näin: "Vaihde voi olla vinossa ketjuun ja runkoon nähden. Silloin joko itse vaihde tai kiinnityskorva on vääntynyt. Kiinnityskorvan vääntyminen on hankala juttu, koska ei ole varmaa, että sen pystyy suoristamaan ilman, että metalli heikkenee huomattavasti. Työssä tarvitaan joka tapauksessa erikoistyökaluja." (Staffan Skott: Pyöräilijän kirja). Näin itse, miten tuo osa väännettiin takaisin oikeaan asentoon juuri tuon erikoistyökalun avulla. Sen avulla varmistettiin, että vaihde on todella suorassa pyörän suhteen jokaisesta suunnasta. Kiitin nöyrästi avusta - sain muuten tämän palvelun ihan ilmaiseksi - ja lupasin ottaa opikseni ja olla huolellinen lukkopolkimien kanssa... (Itselleni lupasin, että jatkan asiakassuhdetta tämän liikkeen kanssa, koska siellä saa tällainen tietämätönkin hyvää palvelua!)

Ihmettelenkin, miten taitavia ja tietäviä ovatkaan triathlonistit ja pyöräilijät, kun tällaisella teknisellä välineellä harjoittelevat viikosta toiseen! Pakko on minunkin vähän opiskella huoltoasioita...

Ei kommentteja: