keskiviikko 23. heinäkuuta 2008

Polven vahvistusta

Polvea (polvia?) pitää hoitaa ja vahvistaa. Kilpakävelyllä olen aikaisemmin päässyt ohittamaan tämän haasteen - no, tavallaan kyllä juuri niin, vaikka kilpakävely luo sitten omat haasteensa polville (no koukkupolvi, you know...). Kesällä 2004 tämä polviasia oli hyvällä mallilla, kun pystyin juoksemaan radalla kymppitonnin aikaan 50.12, ja hyvät asiathan tajuaa yleenä vasta sitten, kun on ne jo menettänyt... Nyt ei polvi kestä läheskään kymppiä ilman pistävää hermokipua vasemman jalan ulkosyrjässä. 8km taitaa olla kipuraja tällä hetkellä.

Tänään hoitona oli ensin aamupäivällä vahvistus: hyvin kevyttä juoksua pururadalla 6,4km, yhdistettynä tavalliseen kävelyyn verryttelyinä. Ei koskenut polveen yhtään - yes! Illansuussa hoito jatkui: kevyt pyöräily uimahallille ja takaisin, ja hallissa vesijuoksua 20min, sekä tietysti uintiosuus 2x500m/1min palautus. Hoitoa oli se vesijuoksu, joka on kokemuksen mukaan erittäin hyvää huoltoa polville ja varmasti kaikille muillekin paikoille kropassa.

Uintiin olin myös tyytyväinen: uskomatonta, mutta näin se alkaa kulkeman se vaparikin! Ihan pistää uhoamaan: seuraavaksi mä kyllä uin koko kilometrin... No, jäitä uimalakkiin. Avovesiuintikin on vielä ihan eri asia kuin hallissa (turvassa) uiminen.

5 kommenttia:

Arja L. [triathlonvaimo] kirjoitti...

Polvet voivat kyllä olla melkoinen riesa, mutta itse olen huomannut, että maltillisella harjoittelulla saa melkeinpä ihmeitä aikaan!

Vesijuoksu on oiva palauttelumuoto ja silloin tällöin on hauska käydä muutenkin tekemässä jumppaa polville ja lihaksille. Vesi on hyvä "vastus"! :)

liisa kirjoitti...

Kyllä, samaa mieltä!

Olen ymmärtänyt, että sinullakin on tämä polvihaaste... Kohtalotoveri.. Mä en ole oikeastaan kovin paljoa aikaisemmin edes juossut - tuo kymppi 2004 tuli oikeastaan vain harjoittelun sivutuotteena, mutta ihme, että se silloin niinkin hyvin meni. Juoksin silloin yhdessä viestiporukassa (mm. 4x100m), ja lyhyetkin harjoitukset tekivät hyvää!

liisa kirjoitti...

PS. Olin sen viestiporukan hitain.

Arja L. [triathlonvaimo] kirjoitti...

Joo, minä sain viime vuoden lopulla hankittua ihan kunnan polvihaasteen, kun sarjapelissä polvilumpio meni sijoiltaan vasemmasta polvesta...

Pitkä on kuntoutus ja sitä ennen ollut liikuntakielto... Mutta kyllä me nämä polvihommat selätetään, vai mitä! :)

liisa kirjoitti...

Kyllä selätetään!!