tiistai 15. joulukuuta 2009

Viisas, viisaampi...

Olenko nyt viisas, kun olen käynyt yleisurheilun SM-kisajärjestäjien kurssin viime viikonloppuna? En kyllä niin voi väittää, mutta ainakin olen viisaampi kuin aikaisemmin! Nyt tiedän sen, mitä minun pitäisi tietää, mutta totuuden nimissä en kyllä vieläkään tiedä kaikkea! Olen tullut urheiluseuratoimintaan oman urheilun kautta eli siis vasta aikuisiällä, ja oman urheilemisen takia päätynyt myös valmennus-, tuomari- ja toimitsijatehtäviin. Näkökulmani kisajärjestäjän tehtäviin on siis ehdottomasti lähempänä kilpailijan näkökulmaa kuin sellaisen, joka on aloittanut yleisurheiluun tutustumisen toimitsijana! Tänä syksynä olen lupautunut ottamaan melko haastavan tehtävän kilpakävelyn SM-maantiekisassa 2010. Välillä tuntuu hurjalta suostua vapaaehtoisesti pyydettyyn tehtävään, mutta uskon, että suoriudun omasta osuudestani, kun mukana on kokeneet SUL:n toimitsijat ja LUM:n seuraihmiset.

Yleisurheilun SM-kisajärjestäjien koulutus avasi kyllä silmät urheilukisojen järjestämisestä. Ei ole kysymys yhden ainoan SM-kisan järjestämisestä, vaan useiden SM-kisojen järjestämisestä Suomessa vuosittain... Puhumattakaan kaikista muista lajeista, joissa SM-kisoja järjestetään! Työmäärä on valtava. Mukana on niitä, jotka tekevät työn saaden vaivoistaan palkan rahana, mutta mukana on hyvin paljon niitä, jotka vapaaehtoisesti osallistuvat ja ahertavat erilaisissa tehtävissä. Rikkautta on se, että näistä tehtävistä löytyy kaikenlaista mielenkiintoista - ei kun vaan valitsemaan sellaista tehtävää, joka kiinnostaa ja johon omat taidot sopivat! Yhdessä tehden onnistuu.

Ei kommentteja: